Sunday, October 3, 2010

::Ayah di ICU 3::

Salam...

Lame da rs nyer aku x update citer pasal ayah kan.. last aku bgtau pd entri yg lepas, ayah da keluar ICU dan dimasukkan ke wad biase pd 29 ramadhan (8 Sept), iaitu sehari sebelum umat Islam menyambut hari lebaran.. pd 16 Sept, tetibe heart beat ayah drop smpai 46 (below 40 considered dangerous) and oksigen dlm bdn berkurang.. ayah lak da xsedar time tu.. doc da kelam kabut pasang mesin ape2 ntah.. pastu doc tu jumpe ktorg 1 family and bgtau conditions ayah sgt x bagus and he might pass away.. so die suh panggil waris2 terdekat utk tgok ayah sementara sempat.. aku tau mmg tugas seorg doc utk bgtau kemungkinan yg akan berlaku tp cara doc ni menyampaikan sgt x cover, sgt x menjaga perasaan dan hati keluarga pesakit yg tegh berduka.. ibu da sgt down time tu..

after ayah di-consider tenat, ayah diberikan keistimewaan utk menerima pelawat pd bila2 ms walaupun di luar ms melawat.. aku n akk temankan ayah kat hospital mlm tu, incase pape berlaku, atleast ade family ayah kat c2.. mlm tu aku tdo atas kerusi je.. peduli ape kerusi ni empuk ke tak, aku sgt mengantuk + penat.. kejap je aku da terlelap.. tp selang bbrp minit, aku akan bgn utk tgok brp bacaan heartbeat ayah.. akk yg duk kat sblh aku da bising2 sbb die xleh tdo..huhuhu.. ntah kul brape pg tu, tetibe katil sblh ayah terima pesakit baru.. pesakit tu pon xsedar cam ayah, family die pon ramai yg masuk melawat.. sah la pesakit ni pon da tenat, da dapat hak keistimewaan mcm ayah.. aku intai gak la tgok pesakit tu.. orgnyer da berumur n machine yg die guna lg besar drpd yg ayah guna.. then sorg makcik, fmily mmber pesakit tu dtg kat ktorg.. die tanye ayah sakit ape.. pastu die tanye lg kenal x org ni? (merujuk pesakit yg br masuk tu la).. akk jawab x kenal.. aku lak tgh mamai time tu, mls nk layan.. makcik tu bgtau, tu la M Rajoli.. seyes aku mmg x cam.. nmpak lain.. ye la org tgh sakit kan, mmg lain la rupa nyer..

11 pg keesokkannye (17 Sept), ayh dimasukkan ke ICU buat kali ke2.. so aku da xtau kisah M Rajoli tu.. tghmalam tu br aku dapat tau M Rajoli da jd arwah kul 10.45 mlm.. Al-Fatihah buat arwah.. sejak ayah dimasukkan ke ICU balik, heartbeat da stabil, walaupun masih rendah.. harapan ibu masih tinggi utk melihat ayah sembuh kembali.. tp bg aku plak, bukan aku da putus berharap.. tp aku da redha.. andai Allah hendak memanjangkan jodoh aku dgn ayah, aku sgt2 bersyukur.. tp andai telah tiba masa nyer, aku redha dgn ketentuan-Nya.. Sapa yg x sedih kehilangan org yg dsayangi.. tp aku lebih sedih tgok keadaan ayah skrg ni, berselirat dgn mcm2 wayar, lebam2 tgn ayah kene cucuk jarum.. aku yg tgok pon da rs terseksa, apatah lg ayah yg merasainya..

skrg keadaan ayah masih tak berubah.. heartbeat dlm range 50-80.. ayah lebih kerap memejamkan mata.. if ayah bukak mata pon, ayah xbg sebarang respon bila disentuh.. klau aku berborak ngn ayah pon, ayh seolah2 x dgr (hakikatnyer aku xtau ayh dgr atau x sbnrnyer).. teringat syamil suh sampaikan salam kat ayah.. sori la syamil, klau aku sampaikan pon, ayah xmampu nk menerima salam ko tu.. if sesape rs nk dtg lawat ayah, aku akan ke hospital every weekend (sabtu & ahad).. juz inform n aku akn bawak k.. SEKIAN..


Hari terakhir ayah di wad sblm dimasukkan ke ICU buat kali ke2..

No comments:

Post a Comment