Friday, October 22, 2010

::SeRiK::

Salam..

Seawal 8.30 pg td aku da tercongok kat Pusat Kesihatan.. ari ni aku nk cabut gigi.. aku ade 2 gigi bongsu yg bermasalah.. satu kat belah bawah.. instead of tumbuh mendatar, die tumbuh menegak (boleh bayangkan x?).. yg kedua, kat belah atas.. yg ni die tumbuh btol tp agak terkeluar dr line susunan gigi.. so setiap kali mengunyah, gigi ni akan berlaga dgn pipi dlm.. pipi aku da berlekuk, siap bengkak lg.. dua2 mslh ni sbb da xcukup space utk gigi bongsu membesar disebabkan rahang/gusi yg kecil..


Sblm tu aku ada bace pamplet pasal dental.. kalau gigi bermasalah mcm yg first tu, solution nyer kene operation.. doc akan potong gusi sikit, pastu do something kat gigi tu (xingat la wat ape), then doc akan jahit balik gusi td.. mcm ngeri kan.. aku xtipu tau, ni yg die citer dlm pamplet..


disebabkan aku rs sgt ngeri nk potong2 ni, so aku decide utk cabut gigi yg berlaga ngn pipi tu je.. bajet simple je ar nk cabut gigi ni.. sekali, lebih setengah jam aku dlm bilik doc tu.. mula2 doc bius dulu gusi area gigi.. masa jarum bius tu tembus ke gusi, da terasa sakit da.. pastu doc suh relax2 dulu 10 min, bg bius take effect.. then bermula la doc guna tools ape ntah utk goyang2kan gigi ni supaya tercabut.. tp it's not easy ok.. first sbb ni gigi bongsu, kedudukan die paling hujung aka paling dalam dekat ngn tekak.. so agak susah tools ni nk capai ke dalam.. second, sbb ni gigi bongsu yg membesar dlm ruang yg sempit, sturktur gigi yg bersambung ngan akar da bengkok, mcm paku bengkok, susah kan nk kuar..


so doc terpaksa bukak bukaan mulut aku ni besar2.. sakit dowhh.. mulut rs nak terkoyak je.. time ni aku rs sakit bukan sbb gigi, tp sebab mulut rs nk terkoyak.. sampai mengalir kot air mata.. bukan aku menangis k.. air mata keluar sendiri sbg reflek rs sakit tu.. after abes operation yg lebih kurg setengah jam tu, tepi mulut aku yg dibukak besar2 td da jd merah, mcm lepas kene penampar plak.. seyes sakit.. tak lame pastu br la terasa kesan cabut gigi.. double, triple lebih sakit dr sakit kat mulut td.. aku pon da start pening2.. doc siap bg ubat tahan sakit lg.. member aku yg pegi sblm aku, xdpt plak ubat tahan sakit.. then doc pesan jangan kumur2, jangan makan/minum bende2 yg panas sbb nnt darah akan lg banyak mengalir.. buat seketika ni, aku jadi serik nk jumpe dentist lg..huhuhu.. SEKIAN..

No comments:

Post a Comment