Saturday, September 4, 2010

::Ayah di ICU::

Salam Ramadhan~

Pg td seawal 7 pg, aku dpt panggilan dr ibu.. ibu sekadar bertanya," kelas pukul berapa? habis kelas bila? da habis kelas nnt call ibu balik".. tu je.. walaupon aku mamai time tu, aku still dapat rs something is wrong.. something is really wrong.. 1) ibu xpenah call awal2 pg camtu.. paling awal pon pukul 9pg.. 2) ibu tanya kelas habis pukul brape and ibu mintak call balik after kelas.. maknenyer ibu ade something nk bgtau tp ibu hold dulu sbb xnk ggu pelajaran aku.. must be something serious.. 3) suara ibu lain.. tu bukan suara baru bgn tido, tu suara mcm tgh sebak.. walaupon aku still separuh sedar time tu, otak aku da boleh mentafsir semua ni.. xpela, since ibu da ckp cmtu, aku pon xyah nk fikir sgt la..

so aku melangkah ke lab mcm biasa, senyum mcm biasa.. tp siapa sedar dlm hati aku ni runsing yg amat.. ok, jgn tunjukkan.. jgn nk mntak simpati ok.. kau xtau lg ape yg sbnrnyer berlaku.. camtu la aku berperang ngn diri sendiri.. habis je amali, xberlengah lg, aku terus call ibu.. br sekali ringing, ibu da terus angkat.. hah, ni lg pelik, maknenyer handfon mmg da kat tgn ibu.. slalunyer aku perlu dgr ringing yg amat panjang sblm dpt dgr suara ibu.. ibu mmg cmtu, jgn tanye nape.. ibu terus ckp ayah masuk hospital.. ibu suh balik langat, nnt uncle bawakkan gi sana.. ibu suh drive slow2.. that's all.. selebihnya aku tanye lain, ibu jawab lain.. ok, aku xpuas hati.. call akk plak.. akk xangkat plak.. ok, fine.. hati xmo risau dulu k.. aku ada proposal projek tahun akhir yg kene submit ari ni.. supervisor aku br send email draft 2 yg da dibtolkan pg td.. so aku kene edit dulu sblm anta ke jabatan.. xpe, setelkan proposal dulu.. klau ayah ade, mst ayah akan suh aku utamakan pape yg berkaitan ngn pelajaran dulu..

tgh sedap2 edit proposal, hati jd xsedap balik.. ok, g call akk.. kali ni br akk angkat.. bertubi2 aku tanye akk ape yg jd sbnrnyer.. ibu slalu xnk bg aku risau, tp aku perlu tau jugak ape sbnrnyer yg terjadi.. akk bgtau ayah masuk ICU sejak pg td.. rupenye mlm td ayah bleeding, non-stop bleeding kuar kat anus (lubang dubur).. akk ckp berketul2 darah kuar, xbenti2.. then tros call ambulans.. pukul 12 tghmlm tros antar ke Hospital Ampang.. dan aku hanya tahu semua ni tghari td.. klau la something bad is happen sepanjang 12 jam tu, betapa terkilannya aku kerana jd org terakhir yg tahu.. ibu kata paklong yg xbg utk bgtau aku, sbb xnk aku risau, xnk ggu pelajaran aku.. kalau ayah ada kat tempat paklong, ayah pon akn wat camtu jugak.. so, aku x salahkan paklong..

aku terus mntak encik ridzuan temankan aku gi tgok ayah.. aku rs aku xleh drive sndiri skrg ni.. tgn shaking sgt2.. bukan xde kawan yg offer nk antakan.. ade 2,3 org yg offer nk antakan.. tp aku xnk susahkan diorg.. diorg ade urusan masing2 terutamanya nk siapkan proposal lg.. dan aku rs dlm keadaan yg berkaitan ngn famili cmni, hanya kepada encik ridzuan tempat aku berharap utk mintak tlg memandangkan die bakal menjadi salah seorang ahli keluarga aku kelak, insyaAllah.. pasal proposal plak, kwn2 nasihatkan: "kau anta je la mane yg mampu deeya.. dlm keadaan skrg ni, mst kau da xleh nk fikir utk edit2 lg kan".. btol jugak tu.. otak aku mcm da xfunction utk fikir psl proposal ni.. whatever will be, will be.. aku terus tutup laptop and tunggu encik ridzuan habis solat jumaat..

sampai je wad ICU kat tingkat 3, aku xjumpe plak famili aku.. area wad ICU adalah kawasan yg sgt2 diharamkan penggunaan handfon sbb machine2 and segala instrument kat c2 amat sensitif dgn gangguan gelombangg dr handfon.. tp aku kene call akk jugak.. xkan aku nk merayau seluruh wad ni.. tp naseb plak xbaik.. aku xdpt lgsung nk call.. Emergency calls only.. Damn!! aku tgh emergency la ni, bole plak xde line.. ok, aku nmpak public fon.. naseb aku ade byk duit sposen.. finally dpt gak reach diorg.. ms salam ngn ibu dlm bilik menunggu, ibu terus nanges.. encik ridzuan bawak diri kuar dr bilik menunggu tu, xmo kacaau family moment..

tepat pukul 4 sengah, pelawat2 bole masuk ke wad ICU.. kene masuk 2 org pd satu2 ms.. aku msuk ngn abg.. owh, kene tukar selipar.. owh, kene sanitize tgn.. mmg aku xtau procedure nk masuk wad ICU.. first time.. wad ICU sama je mcm wad biase.. bezanya, sume patients kat wad ni xsedarkan diri, sgt kritikal.. ayah kat bilik no 5, Bilik Pengasingan.. ayah sorg je dlm bilik tu, x campur ngn patients ICU lain.. so aku gelar bilik tu IECU- intensive extra care unit.. nk masuk tgok ayah lak kene pakai mask and glove sbb ayah mmg tgh sgt lemah, so xnk ade infection yg dibawa dr luar plak.. sian tgok ayah.. berselirat wayar kat seluruh badan ayah.. mcm2 tiub yg masuk kat hidung, mulut.. dan ade satu lubang di antara leher dan bahu ayah, sengaja ditebuk utk masukkan ubat.. time tu ayah unconcious.. aku tgok heartbeat ayah da stabil, tekanan darah pon da stabil.. akk kata muka ayah pucat sgt masa dihantar ke hospital sbb hilang byk darah.. tp aku tgok skrg da merah balik mukanya.. syukur Alhamdulillah..

kepada encik ridzuan, terima kasih sgt2.. terima kasih sbb sanggup tinggalkan kerja yg tgh mengejar duedate tu demi menemankan aku melihat ayah.. sgt terharu.. semoga Allah memudahkan pula perjalanan hidupmu.. terima kasih jugak kat boss encik ridzuan, encik harun sbb membenarkan encik ridzuan keluar menemankan aku semasa waktu kerjanya tanpa byk soal.. dan terima kasih jugak kat kawan2 yg xputus2 bg semangat kat aku.. penuh inbox dgn msg2 "be strong".. InsyaAllah aku akan be strong, demi ibu..SEKIAN..

1 comment: