Sunday, January 1, 2012

ComeBack

Salam..

Setelah sekian lama menyepi, kini aku muncul kembali..heheh.. aku agak bizi di rumah dengan menanam anggur yang tak tumbuh-tumbuh.. (alasan.. malas sebenarnya.. tak bizi mana pon)..hahaha.. Sempena hari pertama tahun baru, aku nak buat comeback.. (bajet artis nk kambek2 plak..hahah)

Sementara bergelar penganggur terhormat di rumah ni, rutin harian aku tak berubah sejak 3 bulan yang lepas, iaitu menguruskan anak2 dan cucu..

1) Jiji, mama mengandung anak sulung.. Jiji ni remaja lagi, so die agak tak pandai bab2 mengandung ni.. bile perut die da mula membesar, tetibe Jiji da tak nak makan.. asyik baring, tido, baring, tido.. aku ingatkan kalau mengandung memang camtu, lemah je.. kakak ipar aku macam tu jugak masa first trimester, terbaring je.. so aku ingat normal la.. tak lama pastu muka Jiji jadi pale.. nak tau camne aku tau? Sebab telinga and hidung die sangat pink klau sihat, tp sekarang ni jadi kekuningan.. badan pon da start panas.. macam2 cara aku nk suh Jiji makan.. ikan peket, ikan tin, ikan goreng, ikan rebus, sume aku da try tp die tak bernafsu pon.. aku risau anak dalam perut die tu tak dapat nutrient je.. skarang ni aku try bg minum air kelapa muda pulak.. moga2 mujarab.. InsyaAllah..


The most sweetest-angelic cat, Jiji..

2) Cavy aka guinea pig aku baru beranak pada 13.12.11 yang lalu.. what a nice date, rite.. pandai pilih..hehehe.. masa aku start bela tu, takde niat pon nak breed cavy ni, cukuplah dua ekor je Momot dan Star.. tapi masa tu aku dan Encik Ridzuan tersilap.. oh lupe nak bagitau, cavy ni asalnya Encik Ridzuan punya.. ktorang ingat dua2 ni jantan, so letak skali dalam 1 cage.. tapi aku agak musykil jugak la sbb dari observation aku, Momot ni bulu die lagi lembut dari Star, Momot lagi manja dan muka die pon nampak macam betina.. camne muka betina? Muka die sweet.. camne muka sweet? Aku pon tak tau nak explain, motherly instinct..hahah.. sampai satu masa aku tgok yg Momot ni badan die macam besar and dia kuat makan.. tak lama pastu nipples dia pulak muncul.. mungkinkah pregnant? dan pada tarikh keramat tu, antara pukul 8-10 pagi, Momot dah memberikan jawapan.. nasib baik lah seekor je anaknya.. sekarang aku da asingkan Papa (Star) dalam cage lain.. Mama (Momot) dan baby (Nero) dalam cage yang sama.. Tapi sesekali aku joinkan sume 1 family, biarkan dia-ekor main same2 jap, pastu asingkan balik.. Leceh jugak la bela ni, kene rajin bersihkan cage 3 hari sekali.. if not, agas bertelur dalam bedding.. nnt tau2 je dah ade ulat yang banyak bawah bedding tu..huhuhu.. paling susah time nak grooming la, budak2 ni bukannya suka potong kuku..haihhh


Star dan Momot after shower..

Momot yang manja.. pic Nero next time ye...

3) Ari ni, 1.1.2012, aku amek sepasang rabbits dari Mak Ndak.. yang ni memang intention aku untuk breed, so letak sekali dalam cage yang sama.. nama belum ada lagi.. any idea? Kalau ade suggestion name2 cute, boleh la diusulkan ye.. sangat dialu2kan..heheh.. skrg ni these bunnies tengah menyesuaikan diri dengan new environment, especially untuk berhadapan dengan 2-crazy-cats kat umah aku ni, Baby dan Bulat (sebut: Booyat).. 2 ekor minah and mamat spastic ni pantang tgok binatang gerak2 camni, sumenyer diingatkan mainan..huhuh

2 bunnies with no name..... yet.


Devil kittens- Booyat and Baby

Penat dowh melayan anak2 dan cucu dengan perangai masing2 lagi.. takpe2, practise awal sblm ade anak sendiri..hehehe

No comments:

Post a Comment