Wednesday, July 14, 2010

::It's because I am a Food Technologist::

salam...

hari ni adalah hari ke-3 aku hadir ke fakulti sbg pelajar tahun akhir.. tekanan sbg final year students jurusan sains dan teknologi makanan mulai terasa.. ternyata bukan hanya aku yg merasai sedemikian.. buktinya, sebaik je kluar dr klas Pembangunan Produk Makanan Baru, kedengaran rakan2ku mengeluh stress, tension dan seumpamanya.. apa tak nye, pd sem ni kami harus menjalankan 2 projek iaitu mencipta produk makanan baru dan juga projek final year (FYP)..

utk projek product development (PD), ktorg kene cipta satu makanan baru yg blom pernah wujud dlm dunia ni.. sbg contoh ktorg nk wat roti petai.. walaupon makanan ni blom dikomersialkan tp if da ade org yg pernah hasilkan or wat research psl makanan ni, proposal bout this food will be rejected.. bkn senang gak nk hasilkan makanan baru ni.. otak mesti mau creative and innovative.. naseb baik utk PD ni ktorg work in group consists of 9-10 persons.. ok la, atleast byk gak sumbangan idea and tenaga kerje bile da bekerje ramai2 ni.. tp aku blom nk fikir psl topik PD lg..

untuk final year sbg pelajar sains dan teknologi makanan, aku memilih option minor Functional Food.. this option is about foods (either conventional foods, modified food or fortified food) which provide beneficial effect to health.. examples of these foods in the market like baby milk powder enriched with folate, vitagen and IKO cereal biscuits.. cehh, tetibe plak terspeaking.. bukan pe, bile da blaja in english, sometimes leceh nk translate dlm malay..heheh.. ari ni aku nk fokus cari idea utk FYP dulu sbb FYP ni kene wat scr individu.. idea tu da ade tp aku kene fikirkan plak strength klau aku nk wat topik tu.. lecturer aku ckp idea ni bole dtg dlm pelbagai cara, x semestinye kene search kat internet je.. mungkin semasa merenung butir2 hujan yg berguguran ni pon idea bole dtg.. ermm, idea cepat la dtang.. klau da setel pasal topik ni, aku da bole mula cari bahan.. xde la fening2 lg nk fikir ape nk wat.. by next week da kene submit topik FYP..huhuhu..

ms lepak2 kat fakulti td, aku sempat borak2 ngan senior.. senior tu ckp bile da jd final year student ni kene la kurangkan bermain2 tu.. ms pon nnt byk habis kat dlm lab je.. even sabtu and ahad pon mgkin akan berkampung dlm lab.. aku menginginkan kehidupan final year aku mcm mereka, relax je.. kadang2 sampai 3 hari je dlm seminggu tu yg ade klas.. kredit hour pon xlebih 15.. tp aku plak kredit hour mencecah 21, jadual harian penuh dgn klas dan amali.. ms utk bersenang lenang hampir tiada., maknenyer tiada lg la movies pasni..huhu.. xpela, aku akan cube terima kehidupan baru aku ni dengan seadanya.. aku yg pilih jalan hidup sbg seorg food technologist, so aku kene blaja accept la kehidupan mcm ni..hohoho.. kepada insan2 yg dikasihi, mintak maaf awal2 klau pasni xdpt nk luangkan ms sama2.. harap kalian memahami..hehehe..sekian..

No comments:

Post a Comment